(mar)drömmar #2

dagens outfit: nerver

 

det är precis så det känns.

att springa bort från något obestämt. samtidigt bestämt. för jag ser ansiktet. konturerna i motljus. vet namnet. känner igen den svaga doften av honung. vet inte vem eller kanske vad xXXxXxxXXxx egentligen är. deformation. mörker som förvrider ansiktsdragen. kastar blickar över axeln. mina rörelser är långsamma, nästan obefintliga. vet att det är nära och träden pulserar. lövverken blixtrar mot det svarta. jag hör stegen mot våt mossa. fallna löv. blicken; kan inte möta den. inte handlederna gömda under långa koftärmar. inte fingrarna. andetagen. bländar mig som kristaller. blundar. tar spjärn och fortsätter springa. det är höst och vita fåglar kommer till undsättning.

 

precis så och de fångade det. hon blev till mig och jag var kanske alltid hon. omringade. vi var omringade. soldater och någon slags horisont bortom den tjocka mattan av granar. sen: bländande ljus och ljud som av vingar.

 


goddamn your fingers.

hon är hysterisk nu. spiller ut drycken över duken, ropar JAG ÄR SÅ JÄVLA HÖG PÅ LIVET och skrattar desperat innan den tvära tystnaden infinner sig och våra blickar möts över bordet.

- fan. jag hatar lördagar. söndagar också. varför blir det alltid så här?

en fantastiskt febrig dag.

 

 

hon kastar ett kom och möt mig om du inte är allt för upptagen eller berusad. jag; som redan släpat mig både ur sängen och ut, ber henne att ansluta sig till vår sömndruckna brunchskara. när vi är ensamma frågar hon om amputationen. skulle jag? hon påminner mig om buskiga ansikten, bokhyllor som plöjda åkrar och hur vi brukade stå över allt det där. hon påminner mig om mig själv och säger att vi har glömt det absolut viktigaste. jag håller med; vi hade glömt allt. några yviga handgester och tankar senare och vi lovar varandra att det är sista gången. absolut sista. vi ska aldrig mer glömma. aldrig någonsin.

 

jag ber henne kontrollera mina läppar innan vi går. inga spår. inte någonstans.


jag minns #16

 

 

första gången jag träffade honom. det var en dimmig fredag på tunnelbanan, jag var klädd i svart och han var våt av regnet. han frågade retsamt om jag var lika mycket hipster som jag såg ut att vara eller värre. definitivt värre svarade jag och skrattade. vi bytte miljö, drack hans favoritvin, pratade om edward hopper och poesi. han visade mig sina favoritmålningar och sa att han ville veta vad jag såg i dem. han ville veta allt.

 

form eller innehåll? frågade han och gav mig en allvarlig blick. du måste välja! och jag kunde omöjligen slingra mig ur hans grepp. form. författare är som främmande land och jag älskar dem! han log bekymmersamt och sa att han aldrig skulle kunna älska en författare. jag har älskat två, berättade jag, en som aldrig skrivit och en annan som skrev oupphörligt men som aldrig lät mig läsa någonting.

 

jag minns vår enda fredag. det är underligt ändå. det var inte länge sedan vi tog nattliga promenader längs kajen, pratade litteratur till förbannelse och sörjde förgängligheten. framförallt var jag glad över att han inte tycktes förvänta sig något av mig. att jag bara kunde vara och obekymrat prata om allt som varit klinkandes med fingerspetsarna mot bordsskivan i takt med musiken trots att jag oupphörligen föll från fjärde våningen. en tvingad kyss och ett kärleksbrev senare och han hade förstört allt.


nu hatar han mig.


<3




xXxXxxxXXxxXXxxxXXXXXxxx

 

det var torsdag; dan före doppardan och jag tänkte på min natur. tidigare har jag aldrig trott på den: naturen. det mänskliga. jag tror fortfarande inte. inte fullt ut i alla fall, men ibland kan jag inte låta bli att gömma mina svagheter bakom den; naturen. ni vet, dra en svart slöja av det-är-mänskligt-att-fela över tvivelaktigt beteende, födelsemärken och mjölkvit hud. ett slags pansar av nedärvda misstag, lager på lager av generationers personliga tillkortakommanden. istället för att säga det var jag låter jag den mänskliga naturen ta skulden. kan hända att jag är feg. kan hända att jag inte tror längre. kan hända att jag har en ny religion. kan hända att jag aldrig haft någon. kan hända att jag finner välbehag i att offra mig själv i varje handling. jag kan omöjligen se något jag bortom processen. allt är förändring. det är bara minnena som kommer tillbaka.

 

(ibland kan jag inte sluta tänka på oljetanken erika som förstörde delar av den franska kusten 1999)

 

egentligen hade jag tänkt skriva något om julen. hur den luktar. smakar. känns. hur jag vaknade till lejonkungen på näsblodshög volym och förbannade grannen. somnade om. vaknade igen till fina jazziga julsånger och något han sa som försvann in i ingenmansland. hur ljuset trängde sig in i mina sömndruckna ögon och hur sidsjön låg bländande vit utanför fönstret. julgranens söta doft och hur hon matade fåglarna som aldrig kom. jag skulle vilja skriva något om hur våra ögon tårades av patrick wolf och hans förmåga att omringa just det som hade fått oss att ligga vakna och viska fram till vargtimmen eller om hur vi log när billy elliot argsint smattrade med klackarna mot arbetarförorten. framförallt hade jag önskat att jag hade skrivit något upprört angående att fanny och alexander uteblir på svt i år och kastat ur mig ett god jul trots allt, men det blir det inget av.

 


KOOL THING #16 - Gudrun Ensslin


xXxXxxXXXXxxXXxxx

dagens outfit: återhämtning

 

det var början på slutet. något nytt var tvunget att ta vid för att inte allt skulle upphöra. någon var tvungen att påminna mig. jag var rädd för katastrofen. visste att den skulle komma. visste bara inte när. alla tecken tydde på det. jag sa ja när jag menade nej. jag skrev fruktansvärda brev. jag ringde nattliga samtal. jag promenerade ändlösa varv kring djurgården. jag kastade nervösa gester. jag förbjöd mig själv att lyssna på billie holiday men kunde inte låta bli. jag lät mig provoceras. jag kunde omöjligen tåla uttalanden som "jag antar att strindberg hade skyllt på högre makter" och avskydde det ännu mer när jag märkte att jag tog efter.

 

utvärdera. jag skulle utvärdera allt. jag var så illa tvungen och var nära att bli en undergångare på kuppen. det dröjde veckor tills jag satte stopp för det hela och förstod att varken marc jacobs, meditation eller katolska kyrkan kunde hela mig. skulle jag döda det så var jag tvungen att göra det på mitt sätt, så jag tog det över tröskeln och dränkte det på riche. vaknade sjuk och kände mig som en urvattnad kliché, men som jag behövde det! jag behövde höra honom säga att jag förtjänade det. jag behövde höra att stora gester får odödliga själar att blöda och förgås. jag behövde hans anklagelser, att han misstänkte mig för att vara frisk; liderlig men fullt frisk, ingen feber bara själslig hetta. allt detta behövde jag för att klä av mig min sentimentalitet och begrava minnen av plågsamt perfekta skymningar. en tankens sista vila mot yukio mishimas bröst och jag skulle vara återställd. det är synd säger han, svårmod klär dig.



bomber och champagne

 

 

det är lördag då han breder ut den karminröda klänningen kring sig och låter organen kyssa trottoaren. runt honom piskar lågorna bort kylan och jag tänker mig att han ler vid tanken på sin stundande död. kan hända att han tänker på sin sista hälsning och hur den kommer att eka genom seklet. kan hända att han inte tänker alls. i en annan del av stan rör jag mig genom mörkret, bort från minnen, mig själv och in i dimman. talar hetsigt om Castañeda och kärlek, förklarar ivrigt att jag inte är hedonist utan en syndare och får sprängfyllda glas i retur. låter timmarna avlösa varandra och inväntar den vita morgonen tillsammans. vaknar efter en timme eller två intrasslad i lakan; håret är ett cendréfärgat trassel av sömn, rök och champagne. på golvet sipprar medvetanden och jag kan omöjligen förlika mig. när jag vaknar nästa gång är det eftermiddag och jag befinner mig på en helt ny nivå.


xXxXXxXXxxXxx

”Allt är nu    det är alltid nu    det kommer aldrig en tid då jag inte kryper ihop och ser på andra som också kryper ihop   jag kryper alltid ihop.”

 

det är uppsatsperiod och jag lever som i exil på mitt rum. jag minns en annan version. jag minns hon som drack körsbärsvin för att stå ut med lektionerna i franska, hur hon grävde ner offergåvor i mammas rosenrabatter för att få en enda önskan att gå i uppfyllelse. jag minns hur hon smög ner för trappor om nätterna, kalla trappsteg mot naken hud. jag minns hur hon gick på tå trots att hon var ensam hemma, musiken, kandelabrarna och elfenbenstangenterna. jag minns hennes ritualer; hur hon alltid stängde dörren bakom sig och väntade på ett klick, hennes ordnade kaos och vilken bok hon alltid hade på nattdukdsbordet. jag minns utsikten, den skumma belysningen och den vackraste natten av dem alla.

 

nu är allt borta, till och med rosenbuskarna.


om #2 - tunnelseende


karlavägen är skoningslöst ljus; ett väntande operationsbord mitt i det svarta. jag står nära fönstret. det finns inga röster som kan bryta igenom mitt mantra. jag lutar mig mot tomma ljudväggar. lämnar broar, våningar, långa alléer. vägen från havet går mig nästan förbi men jag minns bärnstensljuset. jag minns allt det där, men här finns inga fasta punkter. allt försvinner i periferin. stockholm är dött och det finns ingen som kommit ihåg att vare sig vakna eller leva. här finns inga svartklädda människor som skyndar. inga katter som drar förbi. inga sopåkare eller socialarbetare. inget som mildrar mitt nederlag.

 

dagens outfit: migrän


säger ta min hand, ja jag är blind & om du någonsin släpper faller jag


KOOL THING #15 - Mick Jagger



LIVET ÄR SÅNT SOM HÄNDER OSS ALLA #3

 

 

det var sent när jag vaknade till ytterligare en måndag. gårdagens historier hängde sig kvar och jag tänkte på hennes godnatt, hur jag hade blandat ihop dagarna och undanhållit allt väsentligt i vanlig ordning. vi hade talat om julen, skepp och om ljuset; rader av vardagliga ting tills hon började beklaga sig över hur framtiden ständigt byter skepnad. hon frågade mig om jag ska stanna, om jag har bestämt mig och jag sa att ja, jag tror det, jag måste försöka. så bra svarade hon, ett problem mindre. ett problem? frågade jag, jag trodde att du hade glatt dig för min skull. tystnad: ett-två-tre-fy.. du måste förstå att all dramatik gör mig trött, någon gång måste du bestämma dig för att stanna om du inte vill bli en rotlös och olycklig människa. jag skrattade till, spillde ett: du får det att låta som att jag har rötter att förlora, och där någonstans insåg jag att jag hade gått för långt och bad om ursäkt för min okänslighet. jag var orättvis. å andra sidan har jag fortfarande svårt att förstå varför det ovillkorligen måste vila en air av arsenik över miljöombyten.

 

för att skjuta upp frukosten och resten av dagen försjönk jag i Austens värld och dröjde kvar vid balen där Elizabeth och Fitzwilliam träffar varandra för första gången. klädde om till Ruby Thuesday och trotsade kylan i småblommigt med väskan full av Ardent, Jung och dagboksanteckningar. försvann bland sekelskiftsklänningar, berlocker och flor innan jag begav mig till mitt nyvunna hem; en säkerhetszon tre trappor upp, dolt för det myllrande Stockholm som pulserar utanför de höga fönstren tronandes sida vid sida av tung sammet; kafét där ingen ställer frågor och det är okej att förstrött röra i en och samma tekopp under hel eftermiddag i skenet från flimrande stearinljus, hemligt ackompanjerad av Chopin, utan att någon ställer frågor. timmarna gick och jag fick sällskap av två äldre herrar som tycktes tävla i tystnad och en kliché bad att få fotografera, sa att jag passade in i interiören och jag kastade en frågande blick på min laptop medan tyskarna vällde in, precis som i Normandie.


XXxxxXXxxXxx

någon utropar ett förfärat NEJ, en annan skriker till och kastar sig reflexmässigt upp ur fåtöljen för att sedan uppgivet sjunka ihop på raden framför mig med diamanter i ögonfransarna medan jag biter mig krampaktigt på insidan av kinderna för att hålla tillbaka tårarna när slutraderna "hon dog redo att älska" uttalas och stråkarna väller in. film är livsfarligt.


jag gillar

 

 

att det alltid ser ut att vara vår, de dalmatinfärgade mössen och när mordecai återvänder, hur hon röker i smyg och tillbringar dagarna i badkaret med teve:n fastspänd på elementet, att hon läste chekov som barn och att hon inte avslutat en pjäs på åtta år, tältet där han hade placerat vinylspelaren invid sängplatsen och jordgloben vid fotänden, men framför allt gillar jag hur she smiled sweetly spelas i bakgrunden då de berättar att de älskar varandra och att varken någon av polerna, de fem världshaven eller nilen kunde få richie att sluta att tänka på henne.

 


hej c.g jung


min beslutsångest kommer förbi och hämtar mig strax före nio. hon är elegant och välklädd; ungefär som döden men utan slängkappa, och säger att jag behöver miljöombyte, frisk luft och kanske en drink, frankrike, tjocka katter som rullar över på rygg och självmordsbenägna tolvåringar trots att jag i själva verket borde avnjuta pensionärsstämningar med dig. när jag försöker förklara lyssnar hon inte på mig. ja, du vet hur hon är, på något vis är det som att hon har bestämt sig på förhand.. jag kan inte göra annat än att ta hennes hand och låta mig föras bort. jag hoppas du förlåter mig carl gustav. jag lämnar dig, men bara för en kväll. väntar du på mig? jag hoppas att du förstår att jag inte har så mycket till val. en till kväll med dig och jag ser dubbelt, men överge mig inte, snälla du. jag kommer tillbaka till dig. jag lovar. hör du det? jag kommer tillbaka.


vagant


hans öron ringer precis som mina av det talades åtminstone inte franska då han kastar sig från rum till rum, bort från andedräkter kantade av födelsedagsvin och vackra ord, bort från varma kroppar och närmare en italiensk familj på gränsen till sammanbrott. han slänger kappan över armen, virar halsduken nonchalant kring halsen och bryr sig föga om att slaskepsen hänger på sned då han skyndar över gatan, kastar ett leende och höjer en kort tröjärm och en tillhörande hand till avsked.
kvar står jag, i skenet från fönstret som skiljer rösterna från oss, och tänker att han måste ana att i just det ögonblicket är livet självt poesi.

RSS 2.0