<3



"To succeed is to fail, and failure is the only success worth aiming at. Every great and good life can but end in a Calvary."

- Grant Allen

hejdå ekeby


jag säger hejdå till osmakliga möbler, gult tegel och griniga grannar och hej till stadsparken tills en gyllene biljett tar mig härifrån. det enda jag kommer sakna är badkarsnätterna med levande ljus och bordeaux. inget annat. inte gardinerna. inte soffan från ikea. inte de blommiga tapeterna. inte köksfläkten eller köksbänken. ingenting.

bisous

xXxxXxxXXXxxxXxxx

 

 

han såg mot horisonten och hade tankarna någon annanstans.

jag visste inte var jag skulle börja,

för det var inte här


melody


jag har tillbringat hela eftermiddagen i badkaret med ballade de melody nelson på repeat och bedömer härmed att mitt tillstånd bör klassas som ohälsosamt.


opium


gryningen är redan här och ingen tar dig så långt som du skulle kunna gå. * och jag betraktar växelvis strandpromenaden och stripporna medan vi tar rökningen till en helt ny nivå. det är någonstans mellan vågornas svall och ett glas rödvin som jag förlorar dig till en snöstorm. en stund senare ser jag dig blixtra på dansgolvet. du är i extas. något rött letar sig från din näsa mot din mun. du torkar bort det med ovansidan av handen och vinkar till mig. du är jag i en annan era. du är jag på östeuropeiska svartklubbar. du är jag hysteriskt skrattandes i svarta kängor, babydoll-klänning och hennafärgat hår. du är jag pratandes dålig franska med trubbel. du är jag på väg hem längs karl-marx-allee i morgonrusningen med ansiktet och tröjan täckt av blod. du är jag solkig av minnen. du är allt det där.

xXxXxxxXXXxxxXxXXxxXXXxxx

 

 

när jag vaknade en morgon fann jag ett ark i min skrivmaskin. jag hade skrivit om *. titeln löd: om revolutionen.

 

han talar om en slags inre förändring. säger att han måste rasera allt för att kunna bygga upp igen; samma projekt jag inledde i höstas. för honom har det gått två år och han är inte i närheten av klar. det enda jag vet om honom är att han är precis som jag. han livnär sig på sitt lidande. kanske för att han inte heller kan identifiera någon renare känsla. jag ritar en sluten cirkel med mitt finger i den kalla nattluften och förklarar att jag tror att den största lyckan och olyckan ligger alldeles invid varandra, på toppen av cirkeln, och att det är därför det så ofta slår över från lycka till olycka, varpå han tar min hand och säger att han är glad över att ha träffat mig.



xXxXXXxXxXXxXXXXxxXXxXXxxxXxxXXx

 

 

jag sa jag kan se mig själv i dina ögon

du sa jag kan se dig i min säng


Om K


det finns ingenting jag kan säga som hon inte skulle förstå. hon har varit i samma mörka vrår och krånglat sig igenom samma drömmar. vi har en gemensam idé om kärleken och livet. varje gång jag faller plockar hon upp mig igen och påminner mig; så som jag ofta påminner henne. saknar jag havet kan jag nästan vara säker på att hon är någonstans därute och dagdrömmer om samma sak.

hon är den enda som har hört hemligheterna och stannat.

xXxxxXxXXXXxxXxxXXXxxxxXXXxxxXx

det var en blick jag hade sett många gånger i mina drömmar och längtat efter. ögon som lämnat mig med ett krampaktigt tryck över mitt bröst och skiljt mig från de andra. de var där igen. i mina drömmars skuggstad stod jag lutad mot en vägg och läste med en likgiltig min då ögonen kom fram till mig. de bad mig att följa med och jag kunde känna hur skuggan växte inombords, men jag tvekade aldrig. jag visste att jag var tvungen, att det här var min enda önskan. ögonen tog min hand och förde mig genom katakomber, gränder, icke-rum, syrliga taggsnår och mörka skogar. jag började vänja mig vid tanken på ett liv i synd och last. jag ville falla.

 

jag frågade ögonen hur långt det var kvar. resten av livet svarade de och log hemlighetsfullt. efter ett tag började jag gå i bitar, mina knän var såriga och huvudvärken molande. du måste vara en masochist som fortsätter sa ögonen  anklagande och ledde mig genom den värsta terrängen någonsin. jag började ana att blicken satte mig på prov och att den ville se mig misslyckas och gå under. den blev allt oftare ond och upptagen av sig själv, särskilt av sin ungdom. ögonen blev allt mer förtjust i att dramatisera den och använda den för att försvara sin allmänna leda och tristess. det var för den jag skulle offras och lämnas längs vägen, utan någon som helst möjlighet att hitta tillbaka till mitt forna hem.

 

jag var vilse.


mörka hemligheter


Jag skulle vilja skriva något brutalt ärligt, men jag kan inte. Jag önskar att jag skrev under pseudonym och kunde hiva ur mig mitt hjärtas alla sanningar utan någon som helst ansvarighet. Det är så mycket jag önskar att ni visste, men samtidigt skrämmer det mig ibland att ni vet så mycket om mig, medan jag bara ser era anonyma avtryck i besökshistoriken. Men mest av allt är jag glad över att ni tar del av min bikt och följer min resa genom underjorden. Så som Dante hade Vergilius har jag er. Det är något rörande över den moderna världen.


xXxxXXxXXxx

 

 


hon säger att det är jag som måste bestämma mig, men jag kan inte. jag berättar för henne om vännen som frågade mig om jag var beredd att kämpa varpå jag svarade ja, om det är rätt. men jag kan inte skilja rätt från fel. jag vet inte vad jag vill. jag kan inte fatta några beslut eller ta några avgöranden. jag vill bara att det ska hända och att mitt liv blir som i en film igen.


Cigarette in your bed

ingenstans


jag minns inte hur vi kommer in på det. plötsligt frågar han mig hur mycket av det jag skriver är fiktion. överdrifter är det ord han väljer. jag frågar honom vad han menar. han svarar flyktigt, säger att han inte riktigt vet, att han bara var nyfiken. jag förklarar att jag skriver om det jag minns, för jag har väl aldrig överdrivit något jag skrivit om dig?


(jag tror det handlar om att kasta sig tillbaka till händelsernas mitt. absorbera akten. låta allt bortom luckras upp i konturerna och falla in i den omgivande dimman. det handlar om att vara den enda som inte upplöses, den som stannar kvar, den som känner. jag vill vara den som minns strimman av havsvatten; hur det kändes då den först sökte sig mellan våra tår och hur den lämnade salta spår på hans läppar. jag vill vara den som inte bryr sig om att resten av världen gömmer sig för mina ögon och faller i glömska. för mina ögon och öron finns den inte. ingenstans. den är förintad, borta utan att ens ha lämnat en sista hälsning efter sig. det handlar om att ge sig hän.)


på radion säger de att vi har nått en gräns

 

jag vet att de har rätt. det blir uppenbart när jag hör hennes röst. klockan är strax före två när hon ringer mig. hon har en blandning av panik och upprymdhet i rösten (omöjlig att placera), spiller händelseförloppet och frågar vad jag tycker. har jag gjort något fel? jag, som inte längre kan skilja på natt och dag, lugnar henne, säger att det som känns fantastiskt rätt och otroligt fel oftast är precis samma sak. oroa dig inte, det kommer bli bra, jag lovar. hemligheterna sköljer över mig och jag snubblar när de drar tillbaka ut till havs. allt handlar om gränserna. gråzonerna. vem som sagt vad till vem.

 

några timmar senare sitter jag och * uppkrupna på ett hustak och inväntar soluppgången. ingen av oss förstår hur vi lyckades klättra upp men utsikten är bländande och jag är varm och kall på samma gång. någonstans mellan den söta tobaksdoften och ljusreflektionerna i ån går det sakta upp för mig att jag inte saknar dem  alls; gränserna. vad har de någonsin gjort för mig?

 


istället för att studera har jag:


dina ögon är citroner


ungefär som bergman på fårö avverkar vi stränder och bryggor. allt är en antikrigssång och celestial är allt för långt borta för att göra sig påmint. i horisonten: segel.

//////////////////////////////


jag kan inte formulera en enda tanke eller berätta om drömmarna jag har krånglat mig igenom. det är som att världens mäktigaste ockupationsmakt har belägrat mig. mellan mina pannben - ett enfaldigt mantra; allt för plågsamt för att formulera.

xXxXxXXxxXxxxXXXxxxX

- Vad hade dina föräldrar sagt om de vetat?

- De hade hatat dig.

- Hatar du mig?

- Det vet du att jag inte gör.

- Nej, men du föraktar mig.

- Det är en annan sak..

- Jag hatar mig själv, varför kan inte du också göra det? Allt vore så mycket enklare om du bara kunde hata mig!

 

Första gången jag träffar honom har han på sig en marinblå kavaj och tjocka svarta Dior-bågar. Hissdörren ska precis till att stänga då han ger upphov till en förtvivlad flämtning och skyndar sig in. Han synar mig från topp till tå, säger att han aldrig sett mig förut, komplimenterar min klänning och frågar om jag är amerikan. Jag svarar att jag är nyinflyttad från Sverige, sedan är det kört.

 

De kommande veckorna lär han mig allt om jazz och skjutsar mig i timtal på sin röda vespa. Jag klamrar mig fast bakom honom och låter vinden riva i håret. Det är sommar - jag är livrädd och kär på samma gång. De dagar då jag inte träffar honom sitter jag uppkrupen i mitt fönster och hoppas att han ska komma gåendes över innergården. Jag vill att han ska ursäkta sig, berätta något om fallet han arbetar med och säga att han självklart hellre hade tillbringat dagen med mig, men att det är körigt på byrån just nu.

 

Han är min största hemlighet och jag smyger ut på nätterna för att möta honom. Jag väntar tills jag hör hans ytterdörr stängas innan jag försiktigt lämnar våningen. Han tar mig till nya platser. Cirkusvagnar, svartklubbar med latexklädda män, vernisager och jazzcaféer. Världar öppnar och sluter sig igen när jag är med honom. Ofta promenerar vi runt-runt-runt i staden medan han berättar om saker han läst. En dag säger han att jag är som hämtad ur en J.D. Salinger novell. Det är det finaste någon någonsin har sagt till mig, för jag är arton år och älskar J.D.

 

Jag minns särskilt en dag då jag sitter hukad över hans piano och spelar min favoritsonat. Han betraktar mig från andra sidan av rummet. Det regnar ute och jag fryser eftersom jag är barfota och han alltid envisas med att ha öppna fönster. Vid sidan av pianot har han staplat en blandning av nothäften och gamla nummer av ArtReview. Kitty, säger han, det är något jag måste berätta för dig. Jag vänder mig bort från pianot och fokuserar blicken på honom. Nej, fortsätt! Jag tycker om att se och höra dig spela. Det är så här jag vill minnas dig.

 

Han såg plötsligt gammal ut.

 

En vecka senare när jag är på väg hem möter jag honom på innergården. Han har på sig den blå kavajen och jag ser honom innan han ser mig. Vid hans sida går en kvinna i hans ålder. Hon har en ring på sitt solbrända finger.

 

 



xxXXxXXxXxxxXXxxx

 

 

Ibland är det något mystiskt och obestämbart över honom, precis som om han vore en symbol eller ett religiöst attribut.

 

Jag vill tillbe honom.

Avstå från mig själv.

Sarga min kropp

Sätta honom på piedestal

 

(men bara för att se honom falla).


Minnesbilder #1


det var den första vakna timmen sedan natten passerat. jag var sömndrucken och ensam. det passade mig utmärkt. min inbyggda berättarröst sa åt mig att gå ner till havet, och jag lydde, bara för att plåga mig själv.


det var precis som jag mindes det. ljuset. dofterna. färgerna. medelhavet var precis som jag hade lämnat det. jag tänkte på françoise sagan. st tropez, snabba bilar och något som gammal kärlek sagt till mig. han hade slutligen fått rätt.


alldeles precis här hör jag någon spela the smiths från ett öppet fönster. there is a light that never goes out. för en stund tvekar jag. ska jag knacka på och säga att jag förstår?

jag går.


byter morrissey mot en annan gud. konstaterar trött att envägskommunikationen inte fungerar för mig. det spelar ingen roll hur mycket de än mässar, hur många ljus och rökelser de än tänder eller hur intensiva bönerna är. jag känner ingenting. bara tomhet. det är något som saknas, men det är inte gud.

DU DRAR DIG UNDAN SOM HAVET


J talar om förgängligheten, självmord, sedan om min blogg. sammanhanget är inte särkilt smickrande, jag vet. han säger att han inte förstår. du borde skriva om sex och våld istället. sånt alla kan relatera till.. inte känslor!

jag vet inte.


jag minns #23

 

 

jag minns hur jag ringde dig, det var en fredag, du var på väg hem och satt på en skakig buss och jag låg utsträckt på min säng och saknade dig så oerhört att jag knappt kunde andas. det var så mycket jag ville säga dig, men du var disträ, sa att du var trött och frågade om det var något särskilt jag ville. jag tvekade, det var ju så mycket och jag visste inte var jag skulle börja. jag berättade att jag saknade dig och du frågade varför, sa att det inte var länge sedan vi hade talats vid, men jag insisterade, sa att det kändes som evigheter, men det spelade ingen roll för du hade redan bestämt dig. det var då jag förstod att det jag egentligen ringde för att berätta för dig inte spelade någon roll, för du skulle knappt ha märkt att jag i ren desperation lämnat stockholm för paris bara för att inte gå sönder. jag bestämde mig för att inget säga, låta tisdagen komma som alla andra dagar och skriva ett avskedsbrev när jag väl lämnat allt, men mitt pass hade precis gått ut och jag blev kvar, utan att du någonsin fick veta.

 

det var så mycket jag aldrig berättade.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

om det inte hade varit för att jag var en feg lort så skulle det här ha varit jag minns #17 eller kanske #18. jag vet inte vad jag väntat på. distans kanske?

 


xXxXXXxxXxxxXXxxx


telefonen vibrerar. det är långt efter midnatt och jag har precis lagt mig. i mörkret läser jag ett kom hit och tvekar. en kvart senare står jag ute i hallen fullt påklädd beredd att gå då en nyvaken O uppenbarar sig. han gnuggar ögonen och vänder sin trötta förvirrade blick mot mig.

- vart ska du? frågar han.
- jag ska ut en stund.
- nu? jag trodde att du sov.
- jag var vaken.
- du är ju galen om du går ut nu. det är svinkallt!
- lika galen som syd barrett... mumlar jag.
- va?
- jag sa godnatt, ljög jag och gick.

RSS 2.0