jglkdfjgldrjtoirjglkdlkgmnldrkjgldrjt

Jag har börjat knåpa med skrivningen och väntar med tecknandet ett tag. Imorgon kommer jag inkassera ett set faber castell albrecht dürer-pennor, så förhoppningsvis rycker jag upp mig. Det kommer hur som helst bli ett avgörande moment i min mvg-prövning. Ska mina s.k akvarellteckningar förbli tattigt tuschaktiga eller utvecklas åt det blaskiga hållet? Jag hoppas på det senare.

En "före"-bild på Gaspard gjord med mina gamla akvarellpennor, förhoppningsvis följer en "efter"-bild där man kan ana en efterlängtad skillnad. Troligtvis inte med samma motiv, men troligen Siouxsie Sioux, Sachs, Holiday eller Boye.

Goth jul hur som helst


-----------Det slutgiltiga------------





Även om det inte riktigt ser ut som Simone betecknar jag mig som klar.. Färglagret är så tjockt att det känns som att jag målar med lera.. Så det finns inte så mycket mer att göra. Hur som helst har mixtrat med ögonen, flyttat ner örat, grävt ner fingrarna i en servett och flyttat munnen åt vänster. Nu ska jag ut och jazza längs gator och torg.

asfdgfasgdfasgfgjshdgfshdgfhsdgfhdgfhdgfhdgf




Mina reflektioner kring Blixagrejen dröjde mer än vad det var tänkt. Så, för att "reflektera över och diskutera" mitt eget skapande.. Det som gick bättre än väntat var användningen av akvarellfärger.. Håret ser lagom stripigt ut och kavajen funkar, men jag ångrar däremot att jag målade skjortan avgrundssvart. Å andra sidan skulle jag ju kunna hävda att det symboliserar Blixas svarta härjade själ/hjärta/personlighet/.../ eller något annat i den stilen. Det jag har märkt är att allt skulle gå så mycket lättare om jag hade en tunnare pensel, allt kletas ut och det är svårt att få till några detaljer.

Gällande Simone så ska jag återuppta projektet... En korridorskamrat frågade vad det var för "50-tals brud" och det var mer än jag orkar leva med. Så imorgon ska jag göra om hennes fingrar, ögonlocken och försöka få till ett UTTRYCK, än så länge saknar hon ALL Mona-Lisa-potential, vilket hon iofs kommer att göra i övermorgon också, men förhoppningsvis ser hon en aning levande ut i alla fall.. För att inte tala om örat, det måste definitivt omplaceras...

Vad är det för konstnärliga uttryck och företeelser jag ska ha koll på?

----Simone de Beauvoir----






Jag fick en bok från cdon igår, så helt plötsligt hade jag kartong, vilket ledde till en målning med oljefärg. Redan innan kartongen dök upp hade jag bestämt mig för att försöka avbilda Simone, eftersom hon knäcker. Till att börja med gjorde jag en tattig skiss, som egentligen inte säger så mycket om hur Simone såg ut, förutom att hon hade fluffigt hår och tjocka kinder. Örat vill jag inte ens kommentera.



Därefter återstod problemet att öppna färgtuberna...



När jag väl hade lyckats slita upp tuberna med hjälp av tänder, våld och tång började jag måla grunderna.



Eftersom jag är av en otålig natur orkade jag inte vänta på att färgen skulle torka så jag fortsatte helt enkelt. I det här stadiet började jag dock märka att det var något som inte riktigt stämde... Jag upptäckte till min förfäran att ögonen satt snett och att hennes ena hand såg ut att tillhöra någon med cerebral pares. Eftersom det inte riktigt var det som var meningen blev jag förbannad.



För att få ögonen att se något så när jämna ut försökte jag jobba med svarta linjer och för skojs skull mixtrade jag lite med hennes ögonlock, men det blev inte så värst lyckat, så jag målade över det igen. Något som inte framgår på det här fotot (men nästa) är att jag målade över fingret som gjorde att hennes händer såg sepe ut.



Om det här hade varit en blyertsteckning hade jag gärna suddat ögonen och gjort om dem, men eftersom sudd inte riktigt skulle bita på dem i det nuvarande stadiet och kanske främst eftersom jag inte orkar vänta på att färgen ska torka lämnar jag dem som de är. Något som jag däremot ska fixa till när jag köpt ny färg är bakgrunden. Jag vill gärna jämna till rödfärgen runt hennes hår, fylla "kartongfläckarna" vid konturerna och även måla en mörkröd skugga och pre. måla något som skapar en rumslig orientering, t.ex en möbel/krukväxt/.../. Något annat jag tyckte var krångligt var att få hennes ögonlock att se "påsiga" ut, du vet, så är att de hänger ned lite över ögat. Hur ska man gå tillväga för att få den bästa påseffekten?


xxxxxxxxxBlixaxxxxxxxxxxx

Det var en gång en Blixa som varken var gubbigt självbelåten, använde ögonskugga eller skrev för skrivandets skull. En Blixa med ett dräpande intellekt kombinerat med upprorsanda. En Blixa värd sin plats i julgranen. Det här är min kärleksförklaring till Blixa - den äldre versionen.



Att fotografera blyertsteckningar är kanske inte en så bra idé, men för att ge en bild av hur processen har sett ut så gör jag det ändå. Jag började alltså med att skissa honom med blyerts (jag har inte hunnit skaffa nya pennor). Därefter markerade jag linjer med svart tusch och använde sedan akvarell för att färglägga. Min ursprunliga idé var att göra en situationsteckning med Blixa och den äldre högstadieversionen av mig tillsammans, smygrökandes i en park, men efter att även ha haft rediga problem med kompositionen gav jag upp.



Istället valde jag att kasta in Blixa i sin hemmiljö - Berlin (målad med vattenfärger). På så vis kastade jag in två av mina kärlekar i bilden.



Jag återkommer till allt yadayada och reflektioner kring teckningen och miniprocessen imorgon. Måste läsa en massa om mina enda vänner, Proust och Brecht, tills imorgon. Tack för tipsen och länken! Nästa gång ska jag måla en massa träd.

dkgfjdlkgjlkjsdfjfdkldjglkjriu


josefin.

jag har mer eller mindre bestämt mig för att ägna mitt projekt åt idoldyrkan. för att redogöra för mina "tankar och funderingar rörande ämnesrubriken kärlek och relationer" kan jag börja med att konstatera att folk i allmänhet är hemskt tröttsamma och jag är bitter. så istället för att verkligen göra ett arbete om äkta solnedgångskärlek och hålla-handen-relationer väljer jag att ägna mig åt den skonsammare versionen, det vill säga avståndskärleken. med andra ord kommer jag redogöra för min relation till döda författare, statsfiender och musiker boendes på lagom avstånd.

för att utmana mig själv tänker jag huvudsakligen arbeta med akvarellfärger istället för tusch. men som du kan se på mina provteckningar nedan så använder jag fortfarande akvarell på samma vis som tusch, och det är det jag skulle vilja komma ifrån. några tips?




              

RSS 2.0