----Simone de Beauvoir----






Jag fick en bok från cdon igår, så helt plötsligt hade jag kartong, vilket ledde till en målning med oljefärg. Redan innan kartongen dök upp hade jag bestämt mig för att försöka avbilda Simone, eftersom hon knäcker. Till att börja med gjorde jag en tattig skiss, som egentligen inte säger så mycket om hur Simone såg ut, förutom att hon hade fluffigt hår och tjocka kinder. Örat vill jag inte ens kommentera.



Därefter återstod problemet att öppna färgtuberna...



När jag väl hade lyckats slita upp tuberna med hjälp av tänder, våld och tång började jag måla grunderna.



Eftersom jag är av en otålig natur orkade jag inte vänta på att färgen skulle torka så jag fortsatte helt enkelt. I det här stadiet började jag dock märka att det var något som inte riktigt stämde... Jag upptäckte till min förfäran att ögonen satt snett och att hennes ena hand såg ut att tillhöra någon med cerebral pares. Eftersom det inte riktigt var det som var meningen blev jag förbannad.



För att få ögonen att se något så när jämna ut försökte jag jobba med svarta linjer och för skojs skull mixtrade jag lite med hennes ögonlock, men det blev inte så värst lyckat, så jag målade över det igen. Något som inte framgår på det här fotot (men nästa) är att jag målade över fingret som gjorde att hennes händer såg sepe ut.



Om det här hade varit en blyertsteckning hade jag gärna suddat ögonen och gjort om dem, men eftersom sudd inte riktigt skulle bita på dem i det nuvarande stadiet och kanske främst eftersom jag inte orkar vänta på att färgen ska torka lämnar jag dem som de är. Något som jag däremot ska fixa till när jag köpt ny färg är bakgrunden. Jag vill gärna jämna till rödfärgen runt hennes hår, fylla "kartongfläckarna" vid konturerna och även måla en mörkröd skugga och pre. måla något som skapar en rumslig orientering, t.ex en möbel/krukväxt/.../. Något annat jag tyckte var krångligt var att få hennes ögonlock att se "påsiga" ut, du vet, så är att de hänger ned lite över ögat. Hur ska man gå tillväga för att få den bästa påseffekten?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0