xXxXXxxxXXXXXxxXxxXxx

 

 

paul ricoeur skriver att text utplånar förhållandet till världen och ersätter den omgivande verkligheten. ord blir ord för sig själva. mots pour eux-même. han talar om auror. textens aura. han menar att textens aura skymmer världen själv. den bysantinska världen, skriver han, den byzantinska världen är imaginär. imaginaire littéraire; precis som du och jag.

 

jag vill skriva om kärleken och om dig.


xXxXxXxxxxXXXxxXxxxxXXx



när jag blundar är han där. han kommer till mig genom dimmorna; svartklädd och elegant. går över lik för att nå fram till bardisken och mig. tre glas fyllda till bristningsgränsen och mitt huvud vilar mot hans mjölkvita arm igen. kan inte slita blicken från honom. hans fingrar. hans handleder. hans hals. hans ögon. hans läppar. känner hans doft av kadaver och liljor. trycker mig mot hans bröst och lyssnar till hans löften. två dosor sömntabletter och en flaska gin. inget kladd. inga skrik. ingen HLR eller magpumpning.

 

- på lördag.. hotell malmen, viskar han och andas tungt i mitt öra.


<3

 

 

Tonight I can write the saddest lines.

Write, for example, 'The night is starry and the stars are blue and shiver in the distance.'

 

The night wind revolves in the sky and sings.

 

Tonight I can write the saddest lines.

I loved her, and sometimes she loved me too.

 

Through nights like this one I held her in my arms.

I kissed her again and again under the endless sky.

 

She loved me, sometimes I loved her too.

How could one not have loved her great still eyes.

 

Tonight I can write the saddest lines.

To think that I do not have her. To feel that I have lost her.

 

To hear the immense night, still more immense without her.

And the verse falls to the soul like dew to the pasture.

 

What does it matter that my love could not keep her.

The night is starry and she is not with me.

 

This is all. In the distance someone is singing. In the distance.

My soul is not satisfied that it has lost her.

 

My sight tries to find her as though to bring her closer.

My heart looks for her, and she is not with me.

 

The same night whitening the same trees.

We, of that time, are no longer the same.

 

I no longer love her, that's certain, but how I loved her.

My voice tried to find the wind to touch her hearing.

 

Another's. She will be another's. As she was before my kisses.

Her voice, her bright body. Her infinite eyes.

 

I no longer love her, that's certain, but maybe I love her.

Love is so short, forgetting is so long.

 

Because through nights like this one I held her in my arms

my soul is not satisfied that it has lost her.

 

Though this be the last pain that she makes me suffer

and these the last verses that I write for her.

 

- Pablo Neruda


LIVET ÄR SÅNT SOM HÄNDER OSS ALLA #4

det var en tidig morgon då jag ringde honom. jag frågade hur det stod till och om han skulle stanna kvar, men han satt redan på tåget utan en tanke på att höra av sig. han hade inte hunnit sa han, glömt tänkte jag och frågade om han hade sagt något till henne. det hade han inte. jag påminde honom om hennes franska nerver. dem mindes han i alla fall och bad mig att ringa henne efter att han kommit fram. dem måste vi skona sa han, men vem skonar mig?

 

det är fortfarande ingen ordning.


xXxXxXxxxxXXXxx


jag söker styrka hos coco. när jag kommer hem är hon där, viskar läkande mantran och påminner mig om att la vie est belle. hon sitter tillbakalutad i min vinröda sammetsfåtölj bolmandes franska cigaretter ackompanjerad av fullmånens lyster och angriper symptomen effektivare än självaste kristina lugn och jag önskar att hon vore med mig varje dag, hela tiden.

<3


Stjärnorna


Nu är det slut.  Nu vaknar jag.

Och det är lugnt och lätt att gå,

när inget finns att vänta mer

och inget finns att bära på.

 

Rött guld i går, torrt löv i dag.

I morgon finns där ingenting.

Men stjärnor brinner tyst som förr

i natt i rymden runtomkring.

 

Nu vill jag skänka bort mig själv,

så har jag ingen smula kvar.

Säg, stjärnor, vill ni ta emot

en själ, som inga skatter har?

 

Hos er är frihet utan vank

i fjärran evigheters frid.

Den såg väl aldrig himlen tom,

som gav åt er sin dröm och strid.

- Karin Boye

XxxXxxXxxxxXxxxx


om jag ska gå under ska jag göra det i lycka. abdikera och stiga ner med glädje. men inte nu. jag behöver tid. det är så mycket jag vill ha tillbaka. språket. jag förlorade det också. det hände egentligen mycket tidigare. det bleknade i takt med att det enda tog över. när det försvann hade jag ingenting kvar. inga medel. ingen själ. ingen vilja. ingenting. jag lät det ta över. jag skar djupt och förlorade mig själv. alla monotona bysamhällen jag passerade bakom glas. fram och tillbaka genom sverige bara för att *. alla de gånger jag längtade bort. tillstånden jag jagade och idéerna jag försökte förhålla mig till. människorna.

jag knöt mig själv till en enda tanke och kommer kanske aldrig bli fri.

xxXXxxXxXXxXxXxx

 

 

i natt är det jag mot sömnen, kalla fingertoppar mot utslitna tangenter och Edith Piaf mot tystnaden. endast några få avgörande timmar skiljer mig från morgondagens allvar och jag famlar efter uppenbarelser.


<3


Den fiende, som hotar sluka vår hjälte, var melankolin, hos oss en typisk lynnessjuka, som något liknar engelsk spleen. Visst var all lust från honom fjärran att skjuta sig (pris vare Herran!), men man kan dö på tusen sätt och bli ett levande skelett. Liksom Childe Harold, mörk och dyster han strök på värdshus kring i frack, men varken boston eller snack, ej suck så öm, ej blick så yster förmådde skingra hjältens kval i tråkighetens jämmerdal.

- Aleksandr Sergejevitj Pusjkin

Jag minns (inte) #17


hur de blickade in i framtiden, medan han vände sig bort.

xXxXXxxXxxxXxxx

han konstaterar att eremitlivet har satt sina spår. skrattar och berättar hur han vandrar från fönster till fönster och ser ut över grannskapet efter att mödosamt släckt belysningen och därmed gjort sig ännu en grad osynligare för omvärlden. han pratar om snön. böcker och pappersark i drivor. järnvägssträckor genom bortglömda länder. språk; han talar om språk, vänner som försvunnit och de som stannat kvar. telefonen ringer. jag skriver namnet på en detektivroman jag aldrig läst i hans anteckningsbok och går.


Igår kom jag till insikt

 

 

1) Allt handlar om tro eller kanske snarare viljan till tro. Vill man låta sig känna något så känner man det, och vill man sen döda det så dödar man det tids nog. Vill man hänge sig åt hårda, kalla idéer så klarar man det. Det kanske till och med fungerar utmärkt. Man kan förinta både sig själv, ädla idéer och känslor om man bara bestämmer sig.

 

2) Egentligen handlar allt om historier. Det gäller att berätta en historia så bra att den blir verklig, att leva i den och se till att det blir världens bästa historia och att  A L D R I G   N Å G O N S I N  blinka. så fort man blinkar kommer tvivlet och det är då man inser det absurda: jag kan egentligen inte flyga, och upptäcker fjädrar och vax. när man inser det faller man; kanske ärofullt, men likväl utan hejd.

 

3) En del av mig har saknat idéen om Henry Winter. Jag blundar alltid för hans Machiavelliska känslokalla sidor och fokuserar på allt som är intagande: perfektionismen, briljansen och asketismen. Samt hur han skapat sig själv genom ren viljestyrka och strävat efter att bli en fulländad platonisk varelse. Jag har saknat Henry Winter och höga ideal.

 

4) Avlägsna släktingar med årslöner i månadsinkomst, enskilt rum för flygeln och skrumpsjälar ska aldrig bli jag. Det spelar ingen roll. Min Steinway-lacksvarta kista måste vänta ännu ett decennium. Jag kommer aldrig göra karriär. När han för hundra år sedan i en helt annan era stannade upp och sa något i stil med jag ska vara ärlig, den utbildningen skulle enbart göra dig olycklig, du är en allt för känslig natur.. du borde ägna dig åt det du brinner för istället förstod jag att han talade sanning. Jag måste bara påminna mig själv om det. Ofta.


xXxxXXxxXXXxxxXXXxxxXXxxXx

det var natt och vårens sonater återkom och föll som regn mot plåttak. försökte närma mig sekelskiftswien och mannen utan egenskaper men jag kunde inte förmå mig att vända sida. fastnade vid en gestalt i vit skjorta med kupad rygg och fingrarna smärtsamt ilandes över flygelns tangenter. kunde inte röra mig. höll andan. trodde mig förstå. klänningssilke mellan fingrarna. försvann in i de sävliga tonernas famn. var nära slutet då jag kände två nyvakna tassar mot min ryggtavla och jag gled ur sonatens grepp, la undan boken och somnade med huvudet mot hans varma mage uppfylld av en obeslutsam men befogad känsla.


<3


Shem's bodily getup, it seems, included an adze of a skull, an eight of a larkseye, the whoel of a nose, one numb arm up a sleeve, fortytwo hairs off his uncrown, eighteen to his mock lip, a trio of barbels from his megageg chin (sowman's son), the wrong shoulder higher than the right, all ears, an artificial tongue with a natural curl, not a foot to stand on, a handful of thumbs, a blind stomach, a deaf heart, a loose liver, two fifths of two buttocks, one gleetsteen avoirdupoider for him, a manroot of all evil, a salmonkelt's thinskin, eelsblood in his cold toes, a bladder tristended...

- James Joyce

<3




Det finns inget bättre på jorden än Moskva. Vi reser, Olga. Vi reser!

hon plockar fram kakor, bjuder på en kopp kaffe och säger: jag ska skriva en roman nästa gång jag kommer till jorden, den här gången räcker tiden inte till och min fantasi är knapp. stearinljusen fladdrar medan hon metodiskt rör om i kaffekoppen och intar en fundersam min. ljuset tänds i ett fönster på andra sidan gatan då hon börjar tala igen. det är något jag velat ge dig länge, säger hon, jag hittade den i våras och kom att tänka på dig. det är Anton Tjechov's tre systrar. lägg märke till hur solblekt ryggen är, precis som alla mina böcker. hon lutar sig tillbaka medan jag på måfå slår upp en sida och högläser:

 

Masja. [...] När man läser en kärleksroman, tycks det som om allt var enkelt och klart, men när man själv blir förälskad, går det upp för en att ingen vet något på förhand och att var och en får ta sitt öde i egna händer... Kära ni.. Jag har bekänt, nu ska jag tiga. Jag ska bli som den sinnessjuke hos Gogol... stum... stum...

 

medan jag läser kommer Olga Knipper till mig och påminner mig om hur lungtuberkulosen slet Anton ifrån henne, hur det enda som återstod av deras kärlek var brevväxlingen, saknaden som bredde ut sig som en stram tvångströja över hennes bröst och karaktären Masja. innan jag hunnit beklaga Olga rycks jag ur tillståndet av hennes följ med mig, jag måste visa dig något. det är viktigt att du tar hand om den här när jag kolat vippen, och jag följer henne förbi gulnade fotografier, genom vardagsrummet, till biblioteket.


Renässans

 

 

De senaste månaderna har jag känt mig som Marina Lee. Spillt ett När jag ändå sålt min själ till nazisterna, varför inte gå hela vägen? och kastat obekymrade miner kring mig som konfetti. Jag stal stridsplanerna, infiltrerade brittiska expeditionsstyrkan och bidrog till Norges fall. Jag lät nazisterna inta Narvik med glädje, höjde aldrig ögonbrynen då tyskarna invaderade Normandie och tvekade inte inför att inleda en vänskap med Josef Stalin och flera höjdare inom KGB. Jag tvekade aldrig inför någonting. Inte förrän nu.

 

När jag vaknade i morse insåg jag hur mycket jag saknat St Petersburg, balletten, tesalongerna och doften av rökelse i kyrkan. Jag saknade allt som varit mitt. Framförallt saknade jag det som varit jag och allt som jag hållit kärt men amputerat eftersom det gjort för ont. Jag var rädd och ville förstöra allt för att inte ha något kvar att förlora. Var och varenda övertygelse skulle antingen omprövas eller dö och jag trasade sönder dem alla, men en enda idé lämnade jag orörd; den om kärleken som något rent och skört. Den undkom mitt ursinne. Utan den skulle inget skilja mig från Marina eller de andra.

 

Det är ett nytt år och jag har förlåtit bolsjevikerna. Mina löften upptar fjorton hektar men jag har bara en enda önskan.

 


RSS 2.0