xxxx

 

det var en söndag under ett blåvitt parasoll. jag vaknade på en strand då hösten kom och någon ur mörkret frågade om jag talade franska men jag svarade inte. istället tänkte jag på hur det skulle vara att vakna i ett ashram till ljudet av små små klockor och på känslan av att vara överallt och ingenstans på en och samma gång, allt centrerat till ett enda nu.

 


xxxxxxxxxxxxx

London hates you
Paris hates you
New York hates you
L.A. hates you
Detroit hates you
Moscow hates you
Rio hates you
Georgia hates you
Berlin hates you
San francisco hates you

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

det var här någonstans hon bodde; maud, han skriver att hon flyttade in i den charmfulla våningen hösten -56, att hon var en modern, ung kvinna, en sån som klarade sig bra på egen hand, köpte grammofon och en teve till och med. det var där hon tog mot willhelm, det var där han sjönk ihop i hennes knä, sa att han inte hade kommit dit för nyckelns skull, sa att det gällde mer än så. det var här någonstans säger jag och pekar på byggnaderna som tronar mot det tomma grå.

 


<3



en märklig stad
drog sina gator genom mej
och inget rörde sej
ingen syntes till
folktomt överallt och tyst
inte ens hotellmarkiserna eller flagglinorna
hördes i blåsten
inte heller löven i kastanjeträdet
en hopknycklad pappersservett
låg helt stilla i solskenet på en trottoar
en kyrkklocka slog men ljudlöst
jag såg bilar parkerade
med vindrutorna täckta av damm
ingen hade
varit framme och ritat dit ett hjärta
och det fanns ingen förklaring
till vad som hänt
inga spår av kris eller
ett plötsligt utbrott av en okänd sjukdom
det fanns ingenting
bara en obehaglig känsla av
att jag varit här förut och letat efter någon
den enda ledtråd hon gett mej
var den här staden
den här märkliga staden som vänder sej om
och följer mej med blicken
- bruno k. öijer

<3

Jag vistas hela dagen bland böcker, är aldrig ute bland folk, läser av princip aldrig annan tidning än Posttidningen i vilken ingenting, som bekant, står att läsa; går aldrig på teatern eller andra publika ställen, som någon enda gång på Konstföreningen; jag vet således icke vad som händer ute i världen… Dessutom är jag nu en gång pessimist, eller än värre, nihilist; jag kan icke ha öga för det förträffliga som finns därför att jag överhuvud anser allting dåligt…

 


till alliansen från radio dept.

THE NEW IMPROVED HYPOCRISY

 

Reallocating property

We engender transformation

We’re not concerned with poverty

Just the rebirth of a nation

No time for hesitation

Not even on occasion

 

This will be our legacy:

A vengeful population

It’s part of our conspiracy

And our motivation

And who needs integration

When we’ve got isolation?

It’s the rebirth of a nation

The rebirth of a nation

 

We don’t mind democracy

We have our ways around it

This new improved hypocrisy

Will help us to impound it

An old school education

Will show this generation


KOOL THING #12 - Lydia Lunch



xXXxxX

(det är natt och jag kan inte släppa mauricio babilonia)
(kan verkligen inte)
(i morgon måste jag skriva bort mauricio babilonia)
(och fjärilarna)
(jag verkligen måste)

XXxxxXXXXXxx

 

jag ser framför mig hur de står på varsin sida av ett folkfyllt rum, det är fest och han står invid väggen, samtalar förstrött och röker obehindrat medan hon dricker för att glömma sorgerna; alla de där hon samlat på sig sedan oktoberkvällen, den då

 

hans hår är tillrättalagt koftan avgrundssvart men hon bryr sig inte om det hans leende eller allt det andra som hon försöker glömma. det enda hon vill är att se är honom ursinnig, från vettet, så långt från det sunda förnuftet man kan komma, hon vill framkalla ett raseriutbrott så kraftigt att det övergår i en serie astmaanfall, det är det enda hon begär, sen ska hon aldrig mer yppa ett enda ord, aldrig mer hysa en enda önskan, aldrig mer drömma, aldrig mer sukta eller längta. aldrig. allt skulle vara henne likgiltigt om hon bara kunde

 

om hon bara kunde nå hans inre, om hon bara fick vidröra hans själ en sista gång. hur kunde egentligen kvitta, bara för att få honom att känna, känna något, vad som helst, allt eller ingenting på en och samma gång tänker hon medan hon ser honom försvinna ut, konturerna otydliga nu. den svarta koftan smälter samman med massan och hon ställer undan glaset, lägger sig ned på golvet, slutar andas och dör

 

 


KOOL THING #11 - Sofia Coppola


<3


"Denna nya känsla som förföljer mig med sin bitterhet och sin sötma nämner jag endast med tvekan vid det vackra, allvarliga namnet sorg. Det är en känsla så hel och så egoistisk att jag nästan blygs över den, fastän sorgen alltid tycks mig vördnadsvärd. Den hade jag inte upplevt förr, men väl leda och saknad och, om än mera sällan, samvetskval. I dag är det något som sveper sig om mig som en vävnad av silke, ljuvt och eggande, och det skiljer mig från de andra."
- Françoise Sagan

Jag minns #15

 

 

sågverken och bron jag passerade för att träffa dig, hur Zachary Condon sjöng like an ancient day and I'm on trial, let them seize the way, this once was an island och jag sjöng med bara för att få glömma bort att jag med hela min dödlighets kraft körde bil. din röst och hur den plötsligt dog bort någonstans mellan ett övergångsställe och en rondell. irrfärden mellan gårdar och diken innan jag till slut hittade fram. handdukarna ni hade brett ut på stranden och tanten som frågade om inte jag också skulle bada då ni kryssade er väg genom vågor till den kluckande bryggan. himlen som var så blå att jag kunde hålla den i min hand. din solkyssta kropp, fuktig och sval av havet, och hur två dagar kunde kännas som flera år. att du sa att allt verkar så mycket bättre när man tänker tillbaka på det, som om minnet lämnar ett magiskt skimmer över det förgångna, och frågade vad jag skulle välja: att vara här eller tillbaka i san sebastian? och att jag, som inte lät mig bländas, svarade här utan att tveka och genast förstod hur mycket jag


Beirut – The Penalty


om att komma hem igen

han ömsom suckar och stönar fram ändelser, säger att det är kontextualiteten som gör text till konst, rättar till bågarna och punkterar alla illusioner. menar att sanning inte existerar hos humanvetenskaperna, att en tes varken kan vara absolut rätt eller fel. konstaterar att den däremot bör vara intersubjektivt prövbar och ler underfundigt innan han fortsätter. uttalanden följs av uppräckta händer och elever som inleder sina kommentarer med "förlåt, det här kanske låter postmodernistiskt..." eller "jag kanske inte har läst tillräckligt mycket foucault för att uttala mig men..." medan jag någonstans där på femte raden sakta konstaterar att jag sorgligt nog aldrig kommer känna mig mer hemma någon annanstans.

RSS 2.0