-----




kan hända att det är hälsosamt att stiga upp så pass tidigt att man får se dagsljuset. det är möjligt att studieresultaten blir ännu bättre av strukturer. kanske att koncentrationsförmågan faktiskt är bättre på morgonen än under nätterna. det kanske finns någon nedärvd sömnrytm, en slags biologisk klocka, som hatar att jag plågar den. det är möjligt. jag opponerar mig inte. kan hända att det som känns bra är dåligt och att alla andra har rätt. jag kanske är en dum minoritet, en karaktärslös ö som turisterna passerar på gott avstånd.

nåväl, imorgon inleder jag mitt nya projekt; jag ska bli en seriös person. ni vet, den sortens människa som stiger upp tidigt om morgonen, äter frukost, matar katten och går till jobbet. jag ska göra allt det där förutom biten där den seriösa personen går till jobbet. istället ska jag bege mig till skolan och inkassera en matematikbok. det är där det roliga börjar. därefter ska jag skaffa en kalender och dela in mina kommande dagar i zoner. en sparsmakad zon för nattsömn, en frikostig matematikzon, en zon för spontanitet på en timme eller två, en skönlitterär zon på tre timmar som på sikt uppslukas av filosofizonen vars spännvidd tillåts variera mellan noll-fem timmar per dag. sen ska jag unna mig själv en god och nyttig middag. seriösa människor äter ordentligt, de tycker särskilt mycket om att unna sig saker. mest för att få använda sig verbet "unna", för det har en sån finess, tycker de seriösa personerna, att unna sig något, det är oklanderligt, impeccable. hädanefter ska jag också unna mig saker, som att sova åtta timmar per natt, varken mer eller mindre. det är vad som förväntas av seriösa människor. annars kan de aldrig bli lyckliga. dagar och veckor kan bli förstörda för mindre.

det hela kommer sluta med att jag utvecklar rutiner; ni känner alla till dem, det är den mekanism som får dagar att bli till år. liv där man ständigt lever i framtiden. den FANTASTISKA framtiden måste jag understryka; för det är väll så framtiden måste se ut på idéstadiet för att man ska stå ut med denna ädla levnadskonst? det är bäst att jag skyndar mig för att hinna med denna underbara framtid, men först måste jag låta strukturerna sålla glädjen från livet - för er skull!

DAVAJ DAVAJ!

Kommentarer
Postat av: P

Lät inte bara som en ytterst dålig idé utan även otroligt deppigt. Gör snöänglar klockan 04.04 istället.

2010-02-21 @ 21:36:35
Postat av: e

du har rätt p.p, det är egentligen en dålig idé. om det inte sker något överväldigande bra till följd av min nya levnadskonst innan månaden är slut så återgår jag till min gamla anti-struktur. redan efter första dagen har jag dragit på mig huvudvärk och dessutom kom jag aldrig iväg till skvadern eftersom jag missbedömde tiden (oväntat, eller hur?), det som trots allt skulle bli dagens mest seriösa handling. däremot köpte jag kalendern och slog på måfå upp en sida där det stod "det verkliga sättet att spilla tid är att räkna timmarna". vad tror en horoskopmänniska som du om det hela? är det en bitchslap från ödet?

2010-02-22 @ 20:40:46
Postat av: P.p.

Interplano är en fin kalender, förmodligen räcker det om Du håller reda på dagarna framöver. Klockslag blir alltmer irrelevant i dagens samhälle. Titta på oss på SJ tillexempel, vi har redan helt övergått till sk. rysk tidtabell.

2010-02-23 @ 00:00:57
Postat av: e

Союз нерушимый республик свободных

Сплотила навеки Великая Русь!

Да здравствует созданный волей народов

Единый, могучий Советский Союз!



länge leve sj! länge leve sovjet!

2010-02-23 @ 20:03:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0