VARJE FLYKT - EN ÅTERVÄNDO.

 

 

det är den sista onsdagen i mars och jag ser allt tydligare nu. B hörde av sig för första gången sedan min födelsedag.

 

(om jag sluter ögonen kommer han tillbaka till mig.)

 

det är november. vi befinner oss i en våning på kungsholmen. det är fest och skymningen har sedan länge tätnat till mörker. B står i en halvcirkel, i mitten, omgiven av allvarliga studenter. han är den enda som ler. de konverserar stilla medan jag får berättelser från palestina portionerade i mitt vänstra öra. jag hör honom diskutera thoreau. han är i sitt esse, utom räckhåll, bortom allt vad brustna hjärtan heter. hon skulle se honom nu. någon byter skiva och spelar ett ensamt beat med allen ginsbergs stämma stötvis i bakgrunden. han dyker upp bakom mig, lägger handen på min axel, skrattar och säger att han aldrig träffat någon som dricker rosévin lika långsamt som jag varpå jag ger honom mitt vinglas och svarar att jag aldrig träffat någon som hatar att dansa lika mycket som han.

 

Well, I have to distinguish myself, don't I?

 

när vi talas vid berättar han om hur han mötte kärleken i en gammal östeuropeisk industristad och köpte en enkel flygbiljett till henne. han berättar om hur ont kärleken gör, hur den får honom att självmedicinera och ligga vaken på nätterna i ren och skär ångest, sedan ursäktar han sig och säger att han knappast behöver upplysa mig om hur det känns. säger att han vet att jag vet. han har sett det. han såg det i det gröna skimret på marie laveau. han såg det i min sömnlösa blick. mest av allt såg han det varje gång telefonen ringde. men den här gången är det inte jag. det är B. det är B:s skakande händer, nikotingula fingrar och hjärtklappning. det är B:s tala eller tiga, stanna eller göra sig fri. det är B.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Definition of CHASM

 

1: a deep cleft in the surface of a planet (as the earth): gorge

2: a marked division, separation, or difference

 

Synonyms: abysm, abyss, deep, gulf, ocean


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0