Jag hade glömt #1




den där gången han stod nonchalant lutad mot kylskåpet med en skål nudlar i handen och ersatte tuggandet med ett ”vet du?" och fortsatte: "Françoise Sagan får mig att tänka på dig, det är ungefär så jag ser dig; självförbrännande och rädd för livet, jag kan föreställa mig resan.. (…) Jag vet inte, det är skrivandet, attityden och den där önskan om att förlora sig själv, de pratade om det i den där dokumentären igår, såg du den?”

Jag hade missat dokumentären och kunde inte göra annat än att ge honom ett osammanhängande svar. För vad svarar man? Hade jag blivit förolämpad? Hur många gånger hade han läst Bonjour Tristesse? Borde jag ha ställt till en scen? Jag har aldrig känt mig som en Françoise (eller Cécile heller för den delen). Tills igår då jag såg Bonjour Sagan hade jag inte ägnat det han sa en tanke på; jag vet inte hur länge. Minnen är underliga. Han var underlig. Françoise Sagan var definitiv underlig. Kan hända att jag också var det.

Om jag skulle svara honom idag skulle jag förmodligen säga något om att jag inte börjar där Sagan slutar, men att jag känner igen den ständiga konflikten hos henne: att det inte alltid är så lätt att vara livsbejakande och blaserad på en och samma gång. Men å andra sidan: vem känner inte igen sig i det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0