Art star #2 - Andy Warhol




December 1965
Andy och Robert gick längs Cornelia Street, Greenwich Village, New York City. Förmodligen rättade Andy till peruken och tände en cigarett (kanske två) där de gick tillsammans under den skumma gatubelysningen.

Jag föreställer mig hur de går bredvid varandra under koncentrad tystnad då Robert plötsligt stannar upp och pekar mot fönstret som Freddie Herko kastat sig ut från för att göra slut på sin misslyckade artistkarriär. Där, på femte våningen, det var därifrån han hoppade när musiken nådde klimax, ser du att det lyser i fönstret? tänker jag mig att Robert säger. 

Hur det än var med det vänder sig Andy till Robert och säger "I wonder when Edie will commit suicide. I hope she lets us know so we can film it." men varken Andy eller någon annan lyckades fånga Edies sista överdos på film.















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0